هنرستان غیردولتی دخترانه آرتا اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 اصفهان

توصیه های دو هفتــه مانده به کنکور

نکات زیر توصیه های بسیار مهمی است که عدم آگاهی اکثریت داوطلبان از این نکات، باعث شده تا آنان نتوانند در حد شایستگی خود نتیجه هایی به دست آورند. بنابراین به شما توصیه می کنیم این مطالب را با دقت بخوانید.

در هفته‌‌ی اول آن بهتر است:

* هر شب به مدت چند دقیقه تمام کارهایی را که در جلسه‌‌ی کنکور انجام خواهید داد را با خودتان مرور کنید، یعنی همان شیوه‌‌ی مدیریت زمان؛ این‌‌کار باعث می‌شود عادت‌‌های لازم در جلسه‌‌ی کنکور ملکه‌‌ی ذهن‌‌تان بشود.

* خواب شبانه‌‌ی خود را تنظیم کنید یعنی حداکثر ساعت یازده شب بخوابید و صبح ساعت 6 از خواب بیدار شوید تا عادت خوابتان اصلاح شود.

* اگر عادت به صبحانه خوردن ندارید حتماً آن را اصلاح کنید یعنی هر روز یک صبحانه مقوی و کم حجم بخورید تا انرژی لازم را برای برنامه‌‌ی نیم‌‌ روزی داشته باشید.

ادامه مطلب...

چگونه هوش هیجانی خود را افزایش دهیم ؟

زمانی در بین عموم هوش ریاضی یا همان IQ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. اما با گذشت زمان نتایج یافته‌ها نشان داد که آن چه می‌تواند در رضایت‌بخش بودن زندگی تاثیرگذار باشد، هوش هیجانی است. چرا که افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند نسبت به درون و بیرون خود ارتباط بهتری می‌توانند برقرار کنند.

وقتی سلامت هیجانی ما در وضعیت بدی قرار می‌گیرد، اعتمادبه‌نفس ما هم خدشه‌دار خواهد شد. در چنین مواقعی باید توانایی داشته باشیم که عامل این مشکل را پیدا کنیم تا دوباره بتوانیم لذت شاد بودن را تجربه کنیم.

هوش هیجانی بیانگری از توانایی درک، قدرت مدیریت، ابراز احساسات و همچنین برقراری یک ارتباط موفق با دیگران است. بنا به آمار ارایه شده، ۹۰٪ از افرادی که کارایی بالایی در شغل خود دارند از هوش هیجانی بالا برخوردار هستند. در مقابل ۸۰٪ از افرادی که کارایی پایین‌تری در شغل خود نشان می‌دهند، هوش‌هیجانی‌ پایین‌تری هم دارند. هوش هیجانی در شکل‌گیری، رشد، حفظ و بهبود روابط شخصی هم اهمیت ویژه‌ای دارد. برخلاف ضریب هوشی یا IQ که در طول زندگی تغییری نمی‌کند، هوش هیجانی یک خصیصه‌ی اکتسابی است و می‌تواند رشد کرده و با میل ما به یادگیری تقویت شود.

ادامه مطلب...

رتبه استانی در جشنواره نوجوان سالم

آزمون عملی ورودی هنرستان آرتا‎(۹۷/۴/۳)

بهترین روش مرور در دوران جمع بندی

در دوران جمع‌بندی باید دروس را در فاصله زمانی کوتاهی مطالعه کنید. تاکنون سعی می‌کردید هر درسی را که بلد نیستید یا نخوانده‌اید، دوباره مطالعه کنید، اما در فرصت یکی دو ماهه تا کنکور، انجام این کار امکان پذیر نیست. در این دوره، مطالعه شما باید انتخابی باشد و مباحثی را که در بودجه‌بندی سؤالات کنکور ارزش سؤالی بیشتری دارند مدّ نظر قرار داده و مباحثی را که دشوارند و تسلّط بر آنها به سختی به دست می‌آید، از برنامه مطالعاتی خود خارج کنید؛ در واقع، در دوره جمع‌بندی، وقت و زمان به شما می‌گوید که چه تکالیفی را باید انجام دهید و چگونه باید انجام دهید. در این دوره، روش مطالعاتی، تکنیک مرور دروس، برنامه‌ریزی و نحوه بهره‌گیری شما از منابع مطالعاتی، در مقایسه با دوره‌های قبل، تغییر می‌کند.

آغاز و پایان دوران جمع‌بندی

شروع دوره جمع‌بندی برای دانش‌آموزان و فارغ التحصیلان و گروه‌های مختلف، که در سطح آمادگی گوناگونی قرار دارند، و شیوه و سبک مطالعاتی هر داوطلب با داوطلب دیگر، تا حدودی متفاوت است. ما نمی‌توانیم به شما داوطلبان بگوییم که چگونه و به چه شیوه‌ای مطالعه کنید. دوران جمع‌بندی نیز همان طور است و هر داوطلب باید، با توجه به توان و خصوصیات مطالعاتی‌اش، یک برنامه جمع‌بندی مناسب را برای خود تدارک ببیند؛ به عنوان نمونه، آرزو، به عنوان داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی، در درس شیمی ضعیف است و در دوره جمع‌بندی سعی می‌کند تا مباحثی از این درس را که قبلاً مطالعه نموده است، چندین بار مرور، تست‌زنی و سپس رفع اشکال نماید، اما مریم سعی می‌کند تا در دوره جمع‌بندی، بیشتر وقت خود را روی تست‌زنی سرعتی و رفع اشکال‌های تستی خود قرار دهد؛ زیرا او در تست زنی ضعیف است.

ادامه مطلب...

ویژگی ها و اصول دوران جمع بندی

هر چه به زمان برگزاری آزمون سراسری نزدیک‌تر می‌شویم، تفاوت در نوع مطالعه در ماه‌های پایانی و بخصوص ماه آخر، بیشتر می‌شود. با توجه به اهمیتی که دوره جمع‌بندی برای همه داوطلبان آزمون سراسری دارد، در این مقاله سعی می‌کنیم تا شما را با روش‌های صحیح و اصولی دوره جمع‌بندی آشنا کنیم.

بیشتر داوطلبان در ماه‌های نزدیک به زمان برگزاری کنکور، دیگر به سراغ مطالعه مطالب جدید نمی‌روند و راهکارهای دیگری را برای آمادگی در این آزمون در پیش می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین این راهکارها، که نقش زیادی در قبولی شما دارد، این است که تمام آنچه را که قبلاً مطالعه کرده‌اید، در این دوره جمع‌بندی کنید تا مطالب به صورت بهتر و تثبیت شده‌تری در ذهن شما جای بگیرد.

ادامه مطلب...

چگونه فردی خلاق باشیم؟

هرکسی توانایی دارد که خلاق‌تر باشد، حتی خیلی کم. اصلا هم مهم نیست از چه سطحی از خلاقیت شروع می‌کنید؛ در هر موقعیتی که هستید، می‌توانید در فعالیت‌های ذهنی و فیزیکی‌تان خلاقیت به خرج دهید. فکر می‌کنید چرا باید زحمت خلاق‌ترشدن را به خودتان بدهید؟ خب دلایل خوب و زیادی برای پرورش مهارت‌های خلاقانه وجود دارد؛ مهم نیست در چه سطحی از خلاقیت قرار دارید. فقط یک پیشرفت کوچک در توانایی خلق‌کردنتان می‌تواند تأثیر زیادی در زندگی روزمره‌تان داشته باشد.

به این فکر کنید که چگونه مغزتان زندگی معمولی‌اش را می‌گذراند. واقعیت این است که مغزتان همواره درحال فکرکردن به بهترین ایده است؛ این ایده می‌تواند انتخاب بهترین مسیر برای رانندگی تا خانه باشد یا شاید هم بهترین مسیر شغلی. بزرگ یا کوچک؛ ایده‌هایی که خلق می‌کنید، تمام جنبه‌های زندگی شما را تشکیل می‌دهند. هرچه ایده روزمره‌تان را بهتر کنید، یعنی خلاق‌تر بشوید، زندگی روزمره‌تان ساده‌تر خواهد شد. همچنین خلاق‌بودن کمک می‌کند زندگی طولانی‌تری داشته باشید و می‌تواند کیفیت سلامت و زندگی‌تان را بهتر کند. محققان پی بردند که صرفا خلاقیت مرگ‌ومیر را کم می‌کند، نه هوش یا آزادی عمل کلی. برای مثال تولید کار‌های هنری احساسات منفی را کاسته و استرس و نگرانی را کم می‌کند و نتایج پزشکی را بهتر می‌کند. خلاقیت به شما اجازه می‌دهد تا بهتر مسائل زندگی و کارتان را حل کنید. درست است! به جای دیدن از یک دیدگاه منطقی معمول، ذهن خلاق شما می‌تواند به یک وضع از همه زوایا نزدیک شود. خلاقیت کمک می‌کند تا چیز‌های مختلف را از دیدگاه‌های متفاوت ببینید و بهتر بتوانید با تردید‌ها مقابله کنید.

چهار ویژگی افراد خلاق:

دنیا و جامعه با سرعتی سرسام آور درحال پیشرفت است. ما نیاز داریم که خودمان را با توانایی سازگاری با این روند مجهز کنیم و تسلیم نشویم. تفکر خلاق راهی برای تجهیز شدن و تسلیم نشدن است، اما اول باید بدانید آماده شدن برای مواجهه با جهان کار ساده‌ای نیست.

ادامه مطلب...

چگونه بر استرس شب امتحان غلبه کنیم؟

بسیاری از دانش آموزان در دوران امتحان خود استرس دارند. اما گاهی اوقات این اضطراب به حدی می رسد که بر عملکرد عادی فرد تاثیر منفی می گذارد.

با آغاز فصل امتحانات، اضطراب دانش آموزان هم شروع می شود. استرس باعث اختلال در تمرکز و مانع از به یاد آوری مطالبی که خوانده اید می شود.

پس از ذکر نام و یاد خداوند متعال، با رعایت نکات زیر قادر خواهید بود بر استرس امتحان غلبه کنید:

ادامه مطلب...

خانواده‌های کنکوری باید چه مسائلی را در قبال فرزندان‌شان رعایت کنند؟

طبیعی است تنش ها و استرس هایی که در این بازه زمانی در خانواده ایجاد می شود؛ بسیار بیشتر از سایر مواقع است و از آن جا که دانش آموزان و نوجوانان توانایی مدیریت و رفع این چالش ها و بحران ها را ندارند، بهتر است اعضای خانواده با وظایف خانواده های کنکوری آشنا بوده و بتوانند تنش های موجود در خانواده را در بازه زمانی درس خواندن دانش آموزان برای کنکور کاهش دهند.پس اگر یکی از افراد خانواده شما داوطلب کنکور و به عبارتی پشت کنکوری است، مطالعه این مطلب می تواند در همیاری و همدلی شما با او کمک کند.

 

تنش های موجود در خانواده را در بازه زمانی درس خواندن دانش آموزان برای کنکور کاهش دهید‎

وظایف خانواده های کنکوری 

-تقویت انگیزه‌های درونی

اگر می‌خواهید همراه خوبی باشید، به تلاش‌های مثبت فرزندان خود بیش از نکات منفی توجه داشته باشید و به اصطلاح، انگیزه‌های درونی او را تقویت کنید.

با این کار،حس مسئولیت‌پذیری او را نیز افزایش خواهید داد.این حرف بعضی از والدین است تا زمانی که فرزندشان کار خود را می‌کند.کاری به کار او ندارند چون تصور می‌کنند، وظیفه‌اش را انجام می‌دهد. اما به محض این که کوچک‌ترین نشانه‌ی تنبلی و کم‌کاری را مشاهده کردند، بلافاصله عکس‌العمل تندی را نشان می‌دهند. اتفاقاً قضیه باید برعکس باشد. باید برای زمانی که وظیفه‌اش را انجام می‌دهد، به او توجه کنید و نشان دهید که متوجه تلاش او هستید. از طرف دیگر، فرزند شما ممکن است اشتباه کند. گاهی امکان دارد به استراحت نیاز داشته باشد و زمانی هم انگیزه‌اش را از دست بدهد.

 

ادامه مطلب...

چگونه در ماه رمضان تشنه و گرسنه نشویم ؟

مصرف نان سبوس دار و حبوبات در وعده سحری تا حد زیادی گرسنگی افراد در طول مدت روزه‌داری را کاهش می‌دهد.

خوردن سحری علاوه بر خنثی کردن اسید معده که به دنبال صرف شام زیاد شده است، موجب می‌شود تا در طول مدت طولانی روزه‌داری، آسیبی به دستگاه گوارش نرسد. توصیه میشود به هنگام خوردن سحری از مواد غذایی مانند نان سبوس‌دار، میوه، سبزی، سالاد و حبوبات در وعده سحر استفاده شود. این مواد به آرامی قند خود را آزاد کرده که این امر موجب می‌شود فرد در طول مدت روزه‌داری کمتر احساس گرسنگی کند.

ادامه مطلب...